"The world is a book and those who do not travel read only one page.”

Thursday, July 12, 2012

Kisah : Sahabat

Assalammualaikum.

Waktu mula-mula asrama sangatlah aku suka sebab dapat kawan baru. Tapi, masuk asrama sekolah ni sangatlah tidak best. Sebab bukan sekolah yang aku inginkan sewaktu tahun 6 dulu. Aku dapat sekolah agama broh, SMKA broh. Arrggghh, nak STF, nak TKC tak pun MRSM yang dekat dengan rumah okey jugak. But, I've got to go because I don't like SMK biasa. #Sori, for those sekolah biasa tu. Ini skeptikal waktu budak-budak 12 tahun yang lalu.

Then, I went there. Yeah terpaksa. Alah! Sekolah aku dah biasalah sebab ini sekolah kakak aku. Tak nak !! Meraung aku dalam hati. *ceyyy. But yah, this school very similar for me. Kawan-kawan kakak aku pun dah jadi kawan aku. Pergi sana, orang kata best ape ada kakak kat sekolah. Hati aku sekali lagi meraung. Arrrgh. 

Sudahlah tak ada kawan. Tak apa, aku kena juga sebab tak nak sekolah dekat dengan rumah. Teringin nak jauh-jauh. Dan waktu tu baru aku tahu, aku ada kawan. Kawan sekolah rendah, tapi....tapi....tak berapa nak rapat. Tak ngam okey! Menyampah gila waktu sekolah dulu. But now, selalu hangout bersama. =)

Waktu tu, aku rasa macam lonely gila. TAPI ! Aku tak pernah homesick. Yaahh, I'm the gagah one. Halamak, ada kakak kat sekolah boleh lah. 



Then, I realize that I must be strong to get with friends. And the first one, I met was Amirah. Sebab dia budak bawah katil aku. Dia sangat eksyen woooo... Kerek habis. Itu dululah kan. Sebab Mira sekarang dah baik, gojes lagi tu. HEHE. #diedit sebab Mira touching part ni. Tapi tak mengapa, aku tak heran pun. Cerite budak umur 13 tahun kan. Haha. Kami tinggal dalam dorm yang seramai 20 orang macam tu lah. Cannot remember la. Even aku dah stay kat sekolah tu, aku still berdoa pada-Nya supaya aku diberikan tawaran untuk ke SBP. Dan ianya berterusan sampailah aku Form 2, konon-konon time Form 2 dapatlah masuk SBP juga. Tak ada maknanye lah weh. #SumpahIniLawak.

Akhirnya bertahun-tahun jugalah aku belajar di situ sampailah aku PMR then SPM. Sepanjang aku menuntut di sekolah agama ini, banyak perkara yang aku belajar. Ilmu dunia dan akhirat. Dan alhamdulillah, ramai kawan yang aku dapat. Walaubagaimanapun, ketika itu aku tak berapa suka sangat dengan kawan-kawan batch aku. Sebab kawan-kawan aku ketika itu ada buat masalah disiplin sekolah. Bawa benda haramlah, ape lah. Macam-macam. #normal lah budak sek men. Kau tak buat bukan normal la tu. Waktu tu, aku rasa aku baguslah kan sebab adik PKU (Penolong Ketua Umum). Thats why aku nampak baik. Kehkeh. #Gila annoying.  

Dan sehinggalah aku Form 5, aku mula cuba untuk hilangkan semua skeptikal negatif aku terhadap kawan-kawan. Aku cuba untuk berkawan dengan semua orang. YES! Aku start mula buang jauh-jauh tanggapan macam tu. Dan waktu tu, barulah aku sedar yang mereka semua sangat ohsem. Seriously. Rasa bersalah gila kalau nak imbas semula. Paling terasa ukhuwah kami kuat adalah ketika exam besar kami. SPM. Sangat rapat ketika ini. Kawan-kawan yang macam ntah apa-apa bagi aku semua happening kawan sekali. Main badminton, tuju selipar, minum air teh cicah dengan biskut pun dah cukup heaven bagi kami. Memang itulah aktiviti dikala free untuk hilangkan stress kami. Ada soalan-soalan tak faham, cepat-cepat kami berbincang. Dan paling haru sekali ialah belajar chapter Integration untuk exam Add Math esoknya. #Kenapa Intergration, 'I' huruf besar? Kata nama khas mungkin. Memang haru betul waktu tu. Dah macam "nak terberak,baru nak tadah" 

Okay, aku rindu saat itu.


Paling gembira ialah hari last SPM. Heaven habis. Terasa dunia ini syurga sekejap. Tapi, paling menyedihkan ialah terpaksa mengucapkan selamat tinggal kepada kawan. Menangis wooo. Emo gila waktu tu. Sebab kawan-kawan bukannya duduk kat kampong aku. Mereka semua budak bandar. Aku je duk ceruk. Hehe. Maksud aku, semuanya tinggal kat tempat masing-masing la kan. Ada yang kat Taiping, Ipoh, rumah depan sekolah pun ade kau tau. Mungkin tak dapat jumpa dah. Ya, kemungkinan itu sangat besar. Oh, tak mengapa mungkin waktu ambil result nanti boleh jumpa. Tapi itu hanya harapan, sebab bukan semua aku dapat jumpa. Sekali lagi sedih.

But yeah, I have friends + Allah = made me ohsem. Now, semuanya dah further study tempat jauh-jauh. Ada yang di utara, selatan, timur, barat dan aku di tengah. Gombak,Kuala Lumpur. *ceyyy. Tersangatlah jarang sama sekali untuk berjumpa. Dan tadi, kami buat perjumpaan di laman sosial Fb. Dan semua sepakat untuk 'dating' hari Ahad ni. Yeaaaahhh!!! Seriously aku cakap, kawan-kawan yang dahulunya jarang gila nak berborak apatah lagi bergelak, sekarang dah pandai berjenaka. Kehkeh. Dah macam isi dengan kuku. Harap-harap semuanya semakin cantik dan sopan. Sebab aku sekarang makin lawa. Hah? KAHKAH.


But now,dengan berbekalkan ilmu yang ustaz ustazah seniors shared. And I know today why Allah gave me these. And Allah exactly the best planner for his creation.
Kini kami semuanya punya satu cita-cita "Syurga Allah". May Allah ease us.


Di sini ada sepotong hadis riwayat al-Bukhari, Muslim, Malik, al-Tirmizi dan al-Nasa'i  menyatakan:

"Dua insan yang berkasih sayang kerana Allah, mereka berhimpun atau bertemu kerana Allah dan berpisah pun kerana Allah"



#And I guess this the best gift ever for me.
Thank you Allah.


LIKE it? Thanks for reading this entry.

0 100 gives support!!!:

copyright@khainisa.ahmad