"The world is a book and those who do not travel read only one page.”

Friday, September 5, 2014

Hari 1: Kamek Kitak Kamuk

Assalammualaikum.

Benarlah kata MalaysiaAirlines terbang biar tinggi. Hashtag flyinghigh. Ewah
Dah kenape nak terbang tinggi. Manusia mane ade sayap. Merepek! Tak maksud aku cita-cita biar tinggi so that nanti ko boleh toleh ke bawah dan kate pada diri, "Look at down, I'm at above now!" biarpun hanya satu langkah di atas. At least you show your effort gitu. Eh terceramah motivasi pulak.

Diri ni pantang sikit tengok orang pos gambar flight, tangkap gambar dari jendela flight (ti-pi-kal), makan dalam flight, gambar scenery yang awan biru kemain edit kat tempat orang, dan lain lain. Oh pleassssee I couldn't avoid myself to jealous. Lol. Haha but yeah dengan cara itu aku lebih bersemangat untuk kumpul duit travel. Bersemangat tak kite? Semangat angat angat

So yesterday~

Pelak aku time waktu lapang mesti akan search tiket flight Airasia.com. Asyik-asyik dok ulang tiket flight ke Korea dengan Adelaide, dua tempat ni aku akan pastikan aku jejak before umur 30 tahun. Eh tetibe ade wishlist. Tapi waktu exam last short sem, aku telah godek-godek nak beli tiket flight ke salah satu tempat di Sarawak. Haa kau tak penah penah nak ke sane tetibe je kan. Pastu aku pun teringatlah kat adik aku yang sorang ni ha, balik last year ke Malaysia tak dapek nak merase berjalan. So aku pun bajet bajet le nak pergi dengan dia. Bertambah kesungguhan aku bilamana ade kakak kat Sarawak. Oh yeaaahhh jiwe kembali gumbire. Hewhew

Lalu masanye telah pun tiba, we check in, walk to the gate for departure, beli roti buat bekal atas flight, keluarkan tiket kertas yg dah di print kat rumah, berjalan dengan yakin ke flight AK 5879, lalu berdoa agar flight selamat mendarat. Finally!!! kamek dah sampai di Bumi Kenyalang lang lang lang (sound like sahut sahuuuut). Alhamdulillah the pilot drove the flight in safety manner. I feel blessed and happy dapat tengok kotaraya dari atas. Before sampai di Sarawak, aku dah mula fikir dah mesti jalan raya teruk, tak de jalan, diorang hidup macam nomad dan sebagainya persepsi negatif. Tapi kau tahu, rupanya memang indah dari khabar sebenarnya bumi kenyalang ni weh. Lagi cantik dari Pasir Salak kot! Sapa yang sebarkan pahaman pasal diorang nomad memang nak kena la dengan aku sebagai traveler yang baru jelajah sana. *muka bengis*

"Kakwan cantik jugak airport kamu ni yek, idok le buruk" berkateku sambil senyum pada kamera.

Kitorang depart petang dalam pukul 4 lebih macam tu and sampai senja. Kalau kita kat semenanjung baru nak baby senja, diorang dah bapak senja sebab diorang cepat sejam dari sini.

Well helloooooo, this is Sibu from above. Kotaraya yang bakal aku lihat penuh dengan orang mata sepet.


My kakak stay in daerah Selangau which is penuh dengan kampung orang Iban.Only take around 30 minit sahaja ke bandar baru Sibujaya and 45 minutes to Bandar Sibu. Bunyi macam jauh je, dont worry their roadway is very very good not like a kampong punye jalan. So memang boleh drift la kalau tak takut mati. Haaa mahu?

On the first day we arrived, we ate at kedai Melayu di Sibujaya. Cant remember the name of kedai. It is famous with Nasi Kukus plus ayam rempah. But yep aku pun tak paham kenape aku pi order nasi putih paprik? Duh

Eat this nasi with Teh Ais C as a compliment. So good~

Selesai makan selesailah hari pertama di Sibu. Ape lagi balik lew nak tido. Mazalahnye kat sini Astro bagi channel free malam tu, we cant insist not to watch the tv meh...

Hari kedua nanti cerita kemudian hari. Kamek mau tidok. Peace!


LIKE it? Thanks for reading this entry.

0 100 gives support!!!:

copyright@khainisa.ahmad