"The world is a book and those who do not travel read only one page.”

Sunday, October 10, 2010

JOM main masak-masak!!!

Salam buat korang!
dulu time kecik2 pernah tak maen masak2...huhu feveret aku tue. yelaa dulu konon2 nak jadik chef,yelah dah parents tak kasi.so,terbatal laa niat tue.. haha.(kelentong jer tue) 
maen masak2 tak kire panas terik ke hujan,aku tetap setia dgn alatan2 memasak. waahhh,rase mcm nak flashback jer balek. aku tak laa maen sorg2,nnt orang kate aku smart arr budak nie ga.ya.lam.alif majnun plak. hehe. for sure laa aku maen ngan geng2 memasak aku. tapi diorang pangkat kuli jer laa. aku main chef. pastu kitorang siap bentang tikor lagi tue. ala-ala picnic laa lebeh kurang. 


So,okeh!hari nie aku nak memberi ilmu mengenai masak-memasak. disebabkan aku dulu pernah menceburi bidang nie. makanye,dgn kecik besor hatinyer aku mencurahkan ilmu kat korang. Ok,take notes!! JOM MASAK BERSAME CHEF NISA!
inilah onion


nie plak garlic. jgn tertukar plak!


bahan2 nye adalah :
1) nasi (terpulang kpd berape ramei yg makan)
2) onion dan garlic (onion biar byk,yg garlic sket2 sudeh)
3) cili merah or hijau (bagi pedas sket)
4) ikan bilis (yg kecik2 lagi sedap)
5) minyak (ini penting!)
6) garam and perencah yang dibenarkan JAKIM (yg tdak dibenarkan HARAM! same sekali)
7)sayur-sayuran (kalau ade lagi sedap)
8) telur dadar goreng (just nak tabur2 atas nasi goreng)
9) alat2 memasak (kalau tak der nie,mmg macam aku time kecik2 laa)


 mule2,goreng ikan bilis dulu yerk...
home made



nak dapat resipi yang betui2 nyer kat sini...
and the most important is before start your cook make sure read, 'Bismillah' as your flavor. okeh!! ohhh


rasenyer,itu jelah yang dapat dikongsikan pade hari ini. anyway,try it before your stomach start singing...lalala~ "Selamat mencube dan selamat beramal" 




p/s : ia sgt bergune buat golongan2 yg tak der kejer kat rumah. haha. dan bagi perempuan2 diluar sane,ingat ler awak tue girl so,blajaq masak noh. experience is the best teacher!







nota maut: "Wanita-wanita yang keji untuk lelaki yang keji. Dan lelaki yang keji untuk wanita-wanita yang keji (pula) dan wanita-wanita yang baik diperuntukkan bagi lelaki yang baik, 
dan lelaki yang baik diperuntukkan bagi wanita yang baik (pula)." (Surah An-Nur:26)



LIKE it? Thanks for reading this entry.
copyright@khainisa.ahmad