"The world is a book and those who do not travel read only one page.”

Saturday, September 1, 2012

Beraya dengan penuh bersejarah

Assalammualaikum


Sambil-sambil baca belog belogerss yang lagi senior dari aku demi mengarang sebuah entry yang menjadi, aku search lagu Korea apa yang terbaru. HAHA. What??  oppa gangnam style! tenetenetenet...op op oppa... Dush! Merepek. Ish susah juga kut nak cari idea. Korang ingat senang ke, tambah tambah nak buat entry yang berkualiti gitteww. I nak yang elok je tau, so that kalian semua enggak bosan baca-in. #rosak bahasa nusantara aku ni...

Last week lagi aku sudah terima panggilan dari sahabat yang sejiwe serage basikal yang dia nak datang rumah. Aku rileks je... Nak datang, kabo dulu. Tak nak datang, buat dek jelah... *dek=tak heran. Then, i realized she's so serious to come here. Wow! Ini keje gileeeeeeeeeeee...datang rumah aku sorang-sorang. Gileeeeeeeeeeeee, dia gileeeeeeeeee! Haahaha. Maap-in. ;)

Its sokay. I terime dengan tangan terbuke. Pintu rumah pun walaupun sentiase bertutup, still terbuke untuk kau jua, Bong! Ceeeeyyy~ And now, she's here in Perak. Welcome to Perak, my shahabat. This is my hometown, my amazing place. Hehe.

As usual setiap shahabat i yang datang rumah, tempat yang mesti dikunjungi ialah jeng jeng jeng... Pasir Salak, tempat JWW Birch dibunuh dan ianya tragis serta bersejarah. Tak tahu ape itu Pasir Salak ataupun JWW Birch, sila buka new tab>taip 'google' on address>enter>searching now! Ha ha. Ok, lawak basi.

Kalau dulu, Pasir Salak ini sangat terkenal tau. Tapi...aku sedih sebab sekarang ianya dah semakin suram tak macam dulu. T_T

Akan TETAPI!! Kehadiran kami bertiga telah menyinari kembali suasana di Kompleks Bersejarah Pasir Salak ini. Kehkeh. Kenapa?? Sebab pertama... datang datang terus nak tangkap gambar. Yes, aku suka kamera dan kami suka bergambar. Akan tetapi gambar banyak terdelete!!! Sob sob sob. Ini semua angkara memory card kameralah. Okey okey, alah! Macam tak biasa bergambar la uolllsss ni. Dan sebab kedua ialah...kami ini adalah pelawat yang tercantik tau uolllsss. ha ha ha. boooooooooooooo~

Di tepi kompleks ni, Sungai Perak. Kawasannya memang cantik, tak rugi kalau anda nak mengunjunginya. Betul. Dan di sini juga ada rumah Kutai, rumah ini menunjukkan seni bina rumah di Perak. Nama lagi tempat bersejarah, mestilah kena ada. wajib. tapi, rumah macam dah lama tinggal. Kalau dulu waktu kecil-kecil ada patung-patung pakai baju pengantin,siap ada pengapit lagi tapi sekarang tiada dah. Mungkin.......... ada tuuuuuuuuuuuuttt thats why lah dah buang campak dalam sungei. Hehe. Jangan risau, Allah sentiasa ada di sisi. ;)

Welcome to Pasir Salak, the place with the full heritage. Cewah!


Sempat lagi tu nak feeling-feeling raye macam suasana kampong. Kesian orang KL ni. Bagi la dia merase. Kahkah.



"Ye akak ampunkan dik..."

Di hadapan kompleks ni, ada Galeri Menteri Besar di Perak. Bangunan dan reka seni binanya memang lawa. Cantik sangat tapi sayang seribu kali sayang ianya tidak berjaga dengan elok. Sedih lagi. T_T Aku rasa lagi 10 tahun aku nak ambil alih tempat tu. Doakan ye.

This is Galeri MB Perak. 

Seyesly, dlm galeri cantik.

Kami masuk galeri jugak, tapi itulah tak berjaga. Pelawat pun aku rasa kami je yang pergi tengok. Dah la besar, lampu tak bernyala agak seram jugaklah. Buat buat gagah je baru hensem. Padahal kaki dah ngetor. Haha.

Lebih kurang tengah hari jugalah kami keluar dari Pasir Salak dan bergerak terus ke Teluk Intan. Ye, bandar bersejarah juga di sini. Aku rasa raya shahabat aku ni jadi raya lawatan bersejarah la pulak. Haha.  Macam biase, dengar nama Teluk Intan mestilah terkenal dengan Menara Condong nya. Dan ofcos kami ke situ, menara betul betul di tengah bandar ni. Agak awkward dan segan jugalah mula-mula nak lawat. U know, my friend ni dari KL so...terpakselah.

And...and...and... this is my first time naik menara condong selama 20 tahun aku hidup di Perak. Kahkah. Selama ni, pandang sebelah mate je. Nak naik malu. Ihik.

Shahabat i yang lagi sorang ni sibuk nak naik menara sampai tingkat 4 pulak tu. Heh! Naik tu macam biase, cool je...nak turun ya Allah, gayat gile. Rase macam bangunan nak tumbang ke tepi. Seriously cuak dow. So, nanti uollsss datang Teluk Intan jangan lupa singgah dan try naik menara tengok bandar T.I ni. Ingat! Jangan lupa bawak kamera, menyimpan kenangan anda bersama tersayang. Dah macam iklan promo kamera pulak.


Eila dan menara condong terpakse berpisah. 


Puas bergambar, shopping la pulak. Kami taklah shopping sakan. Biaselah girlsssssssssss...
Sila faham. ;D



Its time to flyyy~~~ 
Do not gujil gujil me. Arachi?


#Oh! Oh! Happy Independence Day 55th for my lovely Malaysia.
Semoga Allah memelihara kedaulatan Negara Ku ini. Aaaaamiiinn.



LIKE it? Thanks for reading this entry.

0 100 gives support!!!:

copyright@khainisa.ahmad