"The world is a book and those who do not travel read only one page.”

Sunday, January 22, 2012

Solat dan Belog Farah Lee

Assalammualaikum.




MANUSIA. Itulah gelaran bagi ciptaan yang Maha Esa jadikan lebih mulia dari malaikat, jin malah sudah pasti tinggi darjatnya daripada syaitan. Cuba kita muhasabah semula diri kita. Adakah kita sudah cukup layak digelar sedemikian seandainya kita tidak melakukan apa yang disuruh Pemilik kekal kita? Astaghfirullah halazim. Banyaaak sungguh dosa kita. Tanpa kita sedari, kita senang-senang dapat dosa. Semoga kita sentiasa beringat kepadanya.

Sesuatu yang sangat perlu untuk kita jaga adalah SOLAT. Yes! The difference between Muslim and non-Muslim is Solah. Why? Because, we're prostrate to Almighty but they...nothing. They don't know their originality of religions. How come if ourselves don't know our originality. Sadis. Kasihan. Itulah ungkapan yang sesuai untuk kita katakan pada mereka. TAPI! Salah siapakah mereka untuk tidak mengenali Yang Maha Agung? Apakah kita yang bersalah kerana tidak berdakwah kepada mereka? Ataupun mereka yang tidak cuba mencari Allah? Cuba kita bayang, di akhirat kelak apakah mereka akan menyoal kembali kepada kita yang Islam ini, mengapa dan kenapa kita tidak tegur kesalahan mereka. Ya Allah, besarnya dosa kita. Sedangkan kita lahir-lahir saja sudah di dengarkan azan dan juga azimat. Tapi, kita terlalu kufur atas nikmat-Mu. Ampun Ya Allah.

Oleh itu, seandainya kita ada teman berbeza agama, sama-samalah kita berdakwah kepada mereka. Berdakwah memang susah, tapi di sebalik kesusahan itu terselit kesenangan. Nak ajak buat baik, tak susah mana la. Cuma kita je selalu sceptical sangat. Kaaaan.. ;) InshaAllah, kalau niat kita ikhlas nak tunjukkan jalan yang lurus kepada mereka Allah pasti menolong kamu. Lagipun, Rasulullah pun ada pesan :

"Sampaikanlah pesanku walaupun sepotong ayat" - Riwayat Abdullah bin 'Amr r.a

Tahukan kita wajib untuk solat. Malah 5 kali sehari semalam. Indah kaan. Dapat sujud kepada Pemilik Bumi ini. And I felt like I really really lucky to be born as a Muslim. Dan ungkapan sembahyang itu pada pandangan aku adalah bermaksud SEMBAH- perbuatan menyembah atau bersujud ; manakala YANG- yang ini pula menunjukkan Yang Esa. Rasanye lah. Its just my opinion, yeaah suddenly pop up in my mind. But if I'm wrong, please remind me. :)




Kalau korang semua students yang tinggal kat asrama mestilah pernah bengang kan dengan members (plural)   yang sangaaaat susah nak bangun. Especially the dawn. Haha okay kekadang aku susah juga. Alaaa normal lah, kalau dah tidur memang liat nak bangun. Tambah lagi satan memang nak goda kita. Auww! Hati-hati ya! Lindungi iman kamu dengan ayat suci Al-Quran okay.

Okay sambung balik, actually korang..korang semua sangat laa penyabar orangnya. Yalah, sanggup gerakkan kawan untuk solat. Bagus laa tu. Malah korang sudah membawa kawan korang ke Syurga. Tahu sebab ape? Sebab korang sudah membuatkan dia solat dan bersujud kepada Allah. Kan bagus tu amar ma'aruf nahi munkar'. Alhamdulillah. Tak pasal-pasal tambah pahala. Heee...

Wah,wah...tak pernah aku sangka aku dapat tulis sepanjang ini. Clap to me *kelepek kelepek* Actually, aku terbaca belog isteri Ally Iskandar laa terus dapat ilham nak menaip panjang macam ni. Kekekeee. But ! If I write the beneficial for everyone, I think it doesn't matter. Kalau korang nak baca belog Kak Farah Lee just klik je link ini ---------->>> KLIK SINI !

Anyway, have a nice day my OHSEM friendsss. ;DDD

PROUD TO BE A MUSLIM!!! Yes, say it loudly. 




LIKE it? Thanks for reading this entry.

0 100 gives support!!!:

copyright@khainisa.ahmad