"The world is a book and those who do not travel read only one page.”

Thursday, November 18, 2010

Hari Sembelih Lembu,Kerbau,Unta..

Assalammualaikum semua.
makan dah. minum pun sudeh. errrkk,sendawe pun dah. hehe. Alhamdulillah. konyang perut den! nak puase laa macam nie. alamak! esok still hari tasyriq lagik laa.. tak paq,tak paq hari Isnin aku puase. sambil,sambil ikut sunnah Nabi bleh save fulus sekali. perrrggghhh. jimat itu penting! bukan kedekut okeh! haaa...


aku seronok sangat dapat dengar takbir raye. setiap kali habis cerite cerite kat tv. mesti takbir dilaungkan. sejukkk mak mengandung! waaahhhh... terime kasih pihak produksi tv kerana tak lupe ingat Allah. 
ohh ye! kalau raye mesti tak boleh pisah laa bab bab makanan nie. hehe. tambah lagik nasi impit. perrrgggghhhh makan dengan kuah kacang campur rendang ayam. walaaweeyhh. baru dapat feel hari raye kut! 
yelaa...kalau tiap tiap hari,hari raye...jawabnye,bangun pagi solat then,buat hal masing masing laa. tak gitu??
mesti boring,bosan semua laa. memang setiap yang Allah rancang itu ada hikmah disebaliknya. ye! itu aku pasti.


haaa...actually,raye haji aku tahun nie. ala kadar jerk. Alhamdulillah. yang pasti ade laa yang terkorban. mesti best kan dapat di'korban'. besar pahala yang didapat. yang tolong mengorban pon,tak kurang jugak. kepade golongan bapak bapak sekalian. bukan bapok bapok! haha. 'semoge korang dapat balasan yang baik atas pertolongan anda dalam mengorbankan lembu, kerbau,kambing,unta dan segalenye laa..' yelaaa,bagi daging kepade orang yang diperlukan kut! kan bagus cenggitu...
harap harap tahun depan dapat teruskan lagik yerk!.. yeaaahhh inilah masenye untuk tunjukkan ke'hero'an anda. hehe.
niat kena ikhlas,okeh!
golongan mak mak jugak,ape kurangnye. bab masak memasak memang dah lali kan. tak percaye? tanye aku laa beb!!!... 
'haii cik adek manis..manis tak gulai tue. nak rase boleh?'
'macam biasaaa brooo...'
haha. ter'interframe' plak skrip filem Adnan Sempiit.


ohhh ye! korang. dah lepas makan daging daging korban. jangan terus buang dalam tong ke,plastik plastik sampah. sebab...  mak aku pesan,sisa korban kena tanam. rasenye,itu semua dah taw kan.


ermmm... haa,satu lagik aku pesan. jangan lupe bertakbir okeh! itu tandenye kita ingat pade Allah. dan tande syukur pade Allah yang bagi kita hidup pada tahun ini,bulan ini, minggu ini, hari ini, jam ini, minit ini dan saat ini. 
"okeh!! faham semua..???" 
"fahaaaammm..."
"bagus murid murid ustazah yerk!!.." 
hehe. ntah sejak bile dapat pangkat ustazah. ??? musykil,musykil.


"Setiap yang terjadi di muka bumi ini, sudah menjadi suratan dan ketentuan. 
takdir yang tertulis tidak boleh berubah. 
tapi... perlu diingatkan bahawa, 
tidak akan Aku ubah nasib sesebuah kaum itu, 
sekiranya mereka tidak mampu 
untuk berubah."

*sekian tazkirah pendek dari ustazah besau,besau semut api kecik,kecik cili padi.*
 'renung-renungkan daann selamat beramal!'


notamaut: Alamak! abah aku dah jerit,jerit...chow dulu,beb!!
LIKE it? Thanks for reading this entry.
Post a Comment
copyright@khainisa.ahmad