"The world is a book and those who do not travel read only one page.”

Saturday, October 23, 2010

nak mengumpat boleh,tapi bersyarat!

Assalammualaikum!


okeh! start from now,aku nak tukar salam aku kat blog nie. kalau tak dulu,aku tuleh 'salam buat korang!' dan kali nie, 'Assalammualaikum!' its more better rite?

haa,pasal entry aku yang lepas. klik sini kalau nak tau lebey lanjut. aku pernah habaq nak tuleh pasal umpatan yang dibolehkan. so,kat sini aku ade satu ceghite nak di sharekan.


kisahnye lebih kurang camnie la.. err,actually aku tak pandai nak berceghite. makanya,aku straight to the point okeh! haha.


sepertimane yang aku pernah blajaq Syariah dan Quran Sunnah waktu aku secondary storage school dulu la kan. ustaz ustazah aku ajar macam nie.
mengumpat tue boleh,tapi!! bersyarat laa. yelah takkan senang lenang jer nak mengate orang.


  • first, orang yang dizalimi dan patut menceritekan perihal kezaliman tersebut.
  • second, cerite sebab nak dapatkan fatwa drpd mufti untuk tahu mengenai hukum TANPA sebut name si pulan. (ustaz aku biase cakap macam nie)
  • third, HARUS menyebut keburukan dan kelemahan orang yang berteruuuusssaan melakukan maksiat. demi beri teladan kat orang laen
kalau ade dibenarkan sudeh pasti ade yang diHARAMkan.
  • first, bercerite perihal orang laen hanya sekadar nak menzalimi seseorang. eg: fitnah!
  • second, haram bertanye dgn menyebut kisah seseorang dgn menceritekan namenye.
  • third, haram berceriiite tentang keburukan dan kelemahan si tersebut dgn tujuan merendahkan martabatnye. (isk3 tak patut!)
haa...so, you all got it messages. hopesfully,korang paham and Selamat Beramal!! waaahhh 'ustazah' yang mengajor Syariah plak. mungkin part time kut nanti,InsyaAllah~
ohh ye! memang manusia ade buat silap. Selalu sangaaaatttt... makenye,Jom kite ubah sikap kite dari jahat ke baek. dari baek kepade yang lebih baek... yeaaahhhhh...

alt


notamaut: maap ler sebab ilmu tak banyak mane.
LIKE it? Thanks for reading this entry.

2 100 gives support!!!:

Bella Bee said...

ASSALAMUALAIKUM KHAIRUN NISA AHMAD... hehehe

khainisa said...

wa'alaikumussalam w.b.t nabilah ariffin!!

copyright@khainisa.ahmad