"The world is a book and those who do not travel read only one page.”

Wednesday, February 29, 2012

Jangan! riak itu dosa

Assalammualaikum people!

Sometimes kita tak payah nak berbangga sangatlah barang apa yang kita ade. Instead of ianya bukan dari sumber kita. You got it? Alaaahh, setakat mak bapak korang yang belikan. Just say Alhamdulillah and thanks to them pun sudah memadai no need to show off or what so ever you called.

Aku paling pantang manusia yang menunjuk-nunjuk ni. Bukan bermaksud aku teringin benda itu dan aku tak dapatnya. Tidak pun. Tapi, hati manusia kan sentiasa nak 'share-share' kan dengan kawan-kawan benda apa yang mereka ada. Hmmmm... Macam-macam. Aku pun manusia juga.

And I more thing, sometimes the poorer will feel 'iri hati' dengan golongan yang show off ni. Yalah, mereka kan tidak berkemampuan. So, tak payah nak tunjuk-tunjuk sangatlah depan mereka. Kasihan. Cukuplah, dia nampak apa yang kita ada bukannya kita sengaja menunjuk. Bila nak ter'tunjuk' tu. Ingat-ingatlah orang disekeliling anda. Deyyyhh~

Ouuh, dia anak something something. Alaa, itu hanya pangkat di dunia la. Kita hidup kan sama saja misi nya. We are the khalifah of Allah. So, our roles are as servant for Allah. To seek his forgiveness. And use his resources as trustee of property. Thats it. Not more than that.

Tolonglah jangan cuba atau menjadi riak. Takut nanti Alllah tarik segala apa yang kau ada. Ingat tu teman-teman ! Thumbs up if your are doing the right things. ;D

Eh, kau ni kenapa nak marah-marah kat orang macam ni. Biar jelah. Hak mereka. Ehem ehem. Sebab aku kawan merekalah aku tegur sebagai peringatan. Chill laaahh kan. Tegur menegur kan amalan yang baik.

Haaaa... Dalam surah Muhammad ayat 16 pun Allah ada berfirman :

 "Mereka itu telah dicap (ditutup) Allah mata hatinya dan mereka mengikut hawa nafsunya"

Adalah sangat jelas umat Islam melakukan perbuatan riak akan mendapat balasan buruk daripada Allah. Sama-samalah kita kembali ke jalan yang lurus ok!

Allah kan Maha Pengampun.




LIKE it? Thanks for reading this entry.

0 100 gives support!!!:

copyright@khainisa.ahmad